8734 Somogyzsitfa,
Ady E. u.8.
Szakképzési programsorozat a fenntarthatóság érdekében
Szeretettel köszöntjük a Széchenyi Zsigmond Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium TÁMOP-2.2.4-11/1-2012-0064 számú pályázatának bemutató oldalán. Az oldal létrejöttének célja, hogy bemutassa a pályázatot és az intézményünk pályázattal kapcsolatos eseményeit, eredményeit. Kellemes böngészést!
Projektről
Projekt adatok
Pályázat száma:
TÁMOP-2.2.4-11/1-2012-0064
A projekt címe:
Szakképzési programsorozat a fenntarthatóság érdekében
Megítélt támogatás:
21 780 682,-Ft
Projekt rövid összefoglalója:
A projekt keretében egy, a határokon átnyúló szakképzési és felnőttképzési programsorozat valósul meg a szovátai Domokos Kázmér Iskolacsoporttal, valamint a rozsnyói Obchodna Akademia Roznava intézmény együttműködésével. A projekt keretében a modulrendszerű szakképzés alkalmazásai, felkészülés a duális szakképzés bevezetésére, a munkaerő piaci igényekhez igazodó szakképzés, valamint a KAP jelene és jövője témakörök kerülnek bemutatásra. A projekt célja, hogy a munkaerőpiacra kikerülő hallgatók a legmodernebb és a legváltozatosabb szakmai tudással legyenek felvértezve, ezáltal növelve a térség versenyképességét.
A projekt részletes bemutatása
A projekt négy fő témakörre összpontosít, melyek az alábbiak: A modulrendszerű szakképzés alkalmazásai, Felkészülés a duális szakképzés bevezetésére, a munkaerő piaci igényekhez igazodó szakképzés, valamint a KAP jelene és jövője. Jelen projekt megvalósítása azért időszerű és szükséges is egyben, mivel mind hazánkban, mind pedig a környező országokban hatalmas változásokon megy keresztül a felnőtt-, és a szakképzés egyaránt, így a tudás megosztása, illetve azok bővítése, cseréje kölcsönös fenntarthatóságot eredményez, amely közvetetten a régió megerősödéséhez vezet, mivel a hosszú távú fenntartható fejlődés egyik alapja az oktatás.
A projektet előkészítő piacelemzés keretében az alábbi elsődleges megállapítások születtek a térség szakképzésével kapcsolatban:
- igazodik a munkaerő piaci igényekhez
- nem nyújt megfelelő szakmai és gyakorlati tudást
- a gyorsuló piaci igényeket a jelenlegi szakképzési rendszer képtelen követni
- kommunikáció gyengesége a vállalkozások és a szakképző intézmények között
Ezen megállapítások fényében kívánjuk projektünket megvalósítani, hiszen a modulrendszerű képzés bevezetésének célja a pályakezdő szakmunkások munkaerő piaci értékének növelése, a tanulók felkészítése az élethosszig tartó tanulásra, valamint az egyéni tanulási utak feltételeinek kialakítása.
A moduláris rendszer előnye, hogy kialakítható a szakképesítések új kapcsolatrendszere, elősegíthető a szakképesítések közötti átjárhatóság, lehetővé válik a gazdaságban bekövetkező változások gyors és rugalmas követése, megvalósítható a képzés és továbbképzés jobb egymásra épülése, az előzetes tudás mérése és a beszámíthatóság egységesebbé válik, valamint a szakképesítések tartalma gyorsabban és gazdaságosabban korszerűsíthető.
A projekt megvalósulásával egyértelműen javul az intézmények által „kibocsátott” tanulók „minősége”, amely segítségével a vállalkozások a megfelelő mennyiségű és minőségi szakembergárdával fognak rendelkezni. A duális szakképzés bevezetésével pedig a gyakorlati tudás is jelentős mértékben javulni fog, így a vállalkozások gyakorlatilag kész szakembereket kapnak az oktatási intézményektől.
A fejlesztés/projekt célja
A projekt elsődleges célja, hogy az együttműködő intézmények különböző szakképzési és felnőttképzési filozófiájukat, eredményeiket egymást segítve felhasználják, illetve elsajátítsák annak érdekében, hogy a munkaerőpiacokon minél felkészültebb, fogékonyabb és a legmagasabb szintű elméleti és gyakorlati tudással rendelkező szakemberek jelenjenek meg, elősegítve ezzel a térség hosszú távú fenntartható fejlődését.
A projekt további fontos célja, hogy erősödjön a tagállamok hasonló szerepkörrel rendelkező intézményeivel, szervezeteivel való kapcsolat, Magyarország kiterjedt nemzetközi kapcsolatainak bázisán váljanak szorosabbá az intézményközi kapcsolatok is. Fontos ez annak fényében különösen, hogy az együttműködő intézmények döntő hányadában a magyar nemzethez tartozó pedagógusok és diákok találhatók.
A projekt harmadik pillére, hogy a munkaerőpiac igényeivel összhangban olyan képzési programok kerüljenek kidolgozásra, amelyek hiányoznak az együttműködő országokban,és amelyekre a gazdasági szereplők oldaláról igény jelentkezik. Az együttműködések kiterjednek az integráció elősegítésére,az egyenlő esélyű hozzáférés biztosítására, és a korszerű módszerek elterjesztésére a szak-és felnőttképzés területén.
A projekt megvalósításával azt kívánjuk elérni, hogy a térségben a munkaerőpiacra kikerülő hallgatók a legmodernebb és a legváltozatosabb szakmai tudással legyenek felvértezve, ezáltal növelve a térség versenyképességét. Közvetetten ez természetesen a régió gazdasági és társadalmi fejlődését vonzza magával, mivel a fenntartható fejlődés alapja a minőségi oktatás.
A projekt célcsoportja
Projektünk közvetlen célcsoportjai a szovátai, illetve a rozsnyói intézményekből hozzánk érkező pedagógusok, oktatási szakemberek, menedzserek. A közvetett célcsoport pedig természetesen az intézmények tanulói, illetve a szervező intézmény pedagógusai, hiszen a kölcsönösen megismerendő szakmai tematikákat, eljárásokat ők hasznosítják a mindennapokban. A programsorozatokra természetesen meghívást kapnak a térség vállalkozói, oktatási szakemberei, valamint a közigazgatás munkatársai is, azért hogy a különböző szakmai újításokról, hasznos gyakorlati tapasztalatokról ők is elsők között értesüljenek. Az igényfelmérés során megállapítást nyert ,hogy az együttműködő intézményekben sikeresen alkalmazzák a duális szakképzést, míg intézményünkben az osztrák-svéd modell szerinti moduláris szakképzés működik.
Az előkészítés során nyilvánvalóvá vált, hogy az együttműködő intézmények élénk érdeklődést mutatnak a másik intézményekben sikerrel alkalmazott szak-, és felnőttképzési technikák, eljárások iránt, melyeket alapos megismerés után ők is alkalmazni kívánnak.
A közvetlen célcsoport természetesen bevonásra került a projekt tervezési szakaszába, hiszen a minden igényt kielégítő, és mindenki számára érdekes programsorozat sikeressége csakis így garantálható.
A fejlesztés részletes szakmai tartalma
A projekt keretein belül négy témahetet kívánunk megvalósítani, melyek az alábbiak:
A modulrendszerű szakképzés alkalmazásai, felkészülés a duális szakképzés bevezetésére, a munkaerő piaci igényekhez igazodó szakképzés, valamint a KAP jelene és jövője.
A modulrendszerű képzés bevezetésének célja:
- a pályakezdő szakmunkások munkaerőpiaci értékének növelése
- a tanulók felkészítése az élethosszig tartó tanulásra
- az egyéni tanulási utak feltételeinek kialakítása.
A moduláris rendszer előnye, hogy
- kialakítható a szakképesítések új kapcsolatrendszere
- elősegíthető a szakképesítések közötti átjárhatóság
- lehetővé válik a gazdaságban bekövetkező változások gyors és rugalmas követése
- megvalósítható a képzés és továbbképzés jobb egymásra épülése
- az előzetes tudás mérése és a beszámíthatóság egységesebbé válik
- a szakképesítések tartalma gyorsabban és gazdaságosabban korszerűsíthető.
A duális szakképzés témakörei:
- szakmai képzések a gyakorlat-orientáltság jegyében
- iskola rendszerű szakképzés
- cégek szerepe a duális szakképzésben
A munkaerő piaci igényekhez igazodó szakképzés:
- vállaltokkal való kapcsolatfelvétel
- kommunikációs eszközök
- alapvető gazdasági ismeretek
- ösztönző rendszerek felállítása, kidolgozása
A KAP jelene és jövője, összefüggései a szakképzéssel:
- a termelékenység növelése a technikai fejlődés elősegítésével és a termelési tényezők, különösen a munka optimális felhasználásának biztosításával;
- a mezőgazdasági közösség számára elfogadható életszínvonal biztosítása;
- a piacok stabilizálása;
- az élelmiszer-ellátás biztosítása;
- a fogyasztókat megfizethető árú élelmiszerhez juttatni
A témakörök témahetek formájában kerülnek lebonyolításra, melynek keretein belül különböző helyszíneken különböző előadók segítségével interaktív formában kerül sor az adott témakör megtárgyalására. Az adott hét második felében megvalósul a konklúziók levonása, ezáltal az összes résztvevő számára kézzel fogható eredmény születik az adott héten az adott témakörökről. Ezek segítségével pedig még szélesebb körben tudják a hasznos tapasztalatokat átültetni a mindennapokba, ezáltal erősítve a régió szakképzését, közvetetten pedig a munkaerő piaci stabilizálódását.
A projekt megvalósulásával egyrészt olyan szakmai tudással és oktatástechnikai eszközökkel ruházzuk fel a résztvevőket, hogy azokat a mindennapi életben hasznosítva azonos ráfordítás mellett jóval nagyobb eredményeket tudnak majd elérni. További előny, hogy olyan kölcsönös együttműködés tud kialakulni az intézmények és a pedagógusok között, hogy a hasznos eljárásokat hosszú távon is át tudják venni egymástól, így a hosszú távú fenntartható fejlődés biztosítottá válik a résztvevő intézmények számára.
A projekt a fenti kölcsönös előnyökön túl előtérbe helyezi az esélyegyenlőséget is, hiszen jól látható, hogy a területi és egyéb eltéréseket csak egymást megértve, segítve lehet kezelni.
A megvalósításban aktívan közreműködő partnerek
Egyik együttműködő partnerünk a rozsnyói Obchodna Akademia Roznava elsősorban gazdasági területen érdekelt, az együttműködés elsősorban ezen területekre specializálódik, kiemelten foglalkozva a technikusképzéssel. Ez egy fiatal, iskola, de továbbra is a hagyomány a gazdasági oktatás régiónkban. Central School of Economics már a kezdetektől fogva két képzés: egy négy éves vizsgálat középpontjában az általános gazdaság és a két évig tartó vizsgálatban összpontosítva a gazdasági adminisztráció. Nyílt osztály volt 4 (2 +2), a tanulók száma 160.
A másik együttműködő partnerünk a szovátai a Domokos Kázmér Iskolacsoport. A tanulók száma 680 fő, az intézmény az alábbi szakképzési profillal rendelkezik:
- Líceum:
Tehnológiai líceum: Szolgáltatások (Turisztikai tehnikus) – nappali tagozat
Elméleti líceum: Reál (Matematika – Informatika) – nappali tagozat
Humán (Társadalomtudományok) – nappali tagozat - Elméleti líceum: Humán (Társadalomtudományok, Filológia)
- Iparművészeti iskola + Kiegészítő év + Tehnológiai líceum, nappali tagozat:
Iparművészeti iskola:Turizmus és közélelmezés
Fafeldolgozás
Mechanika
Kiegészítő év: Fafeldolgozás
Erdészet
Mechanika
Tehnológiai líceum: Természeti erőforrások és környezetvédelem (Fafeldolgozó technikus)
Jól látható tehát, hogy a rozsnyói iskolával gazdasági területen, míg a szovátai intézménnyel a faipar vonatkozásában alakítható ki hosszú távú együttműködés.
Képek
Képek a rendezvényről
Déli ASzC Széchenyi Zsigmond Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium
Elérhetőségek
- Cím
- Tel./Fax.
Telefon: +36 85 312 051
Fax: +36 85 314 774
Legutóbbi híreink
Kategóriák
Adatkezelési tájékoztató
Cookie-k (sütik) használata oldalainkon
Impresszum
© 2023 Széchenyi SZKI. Minden jog fenntartva.
Déli ASzC Széchenyi Zsigmond Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium
Elérhetőségek
- Cím
8734 Somogyzsitfa,
Ady E. u.8. - Tel./Fax.
Telefon: +36 85 312 051
Fax: +36 85 314 774
Legutóbbi híreink
Kategóriák
Adatkezelési tájékoztató
Cookie-k (sütik) használata oldalainkon
Impresszum
© 2023 Széchenyi SZKI. Minden jog fenntartva.